Allisons växellådor dominerade topplaceringarna i Dakarrallyt

Flera fordon med Allisons växellådor slutade bland topp fem i årets Dakarrally

Allisons växellådor dominerade topplaceringarna i Dakarrallyt

26 februari 2019

Pålitligheten och användarvänligheten med helautomatiska växellådor har bevisats i Dakar 2019-rallyt, en av världens tuffaste uthållighetsutmaningar inom motorsporten.

Fordon med Allisons helautomatiska växellådor lade beslag på första, tredje och fjärde platserna i Dakarrallyts lastbilsklass. Det är ett offroadlopp som är erkänt ett av de tuffaste i motorsportsvärlden. 10-dagars uthållighetstest i hög hastighet lockade nästan 200 lastbilar, bilar, motorcyklar och racingbilar att delta i det 5 537 km långa loppet på steniga grusvägar och över sandiga öknar.

Ytterligare en Allisonutrustad lastbil placerade sig dessutom bland topp 10 i tävlingen. I samtliga fall handlade det om Allisonväxellådor ur 4000-serien, som är utvecklade för tunga fordon och ger en oöverträffad kombination av prestanda och bränsleeffektivitet.

Start och mål för rallyt var Perus huvudstad Lima, och det bestod av 10 skiftande specialsträckor i södra delen av landet. Varje lastbil hade en besättning på tre personer, förare, navigatör och mekaniker som kämpade sig i mål den 17 januari. 

Två av de bäst placerade Allisonutrustade lastbilarna kördes av Ivecolaget Petronas Team De Rooy, med den argentinska rallyföraren Federico Villagra på fjärde plats och den flerfaldige Dakarvinnaren Gerard de Rooy på tredje. De Rooys team bytte till Allisons helautomatiska växellådor 2016 efter att ha genomlidit många problem med andra växellådslösningar.

"Dakarrallyt är mycket påfrestande för upphängning, drivaxlar och växellåda. Vi har nära 5000 Nm vridmoment, plus den omvända kraft som går tillbaka från axlarna till drivlinan. På hårt underlag skakar ratten och vibrationerna går genom hela drivlinan. På riktigt lös sand, där vi kör med lågt däcktryck, skapas mycket värme i växellådan och överföringen. Det frestar på växellådan, så pålitlighet och hållbarhet är mycket viktiga," säger De Rooy.

Förutom växellådans förmåga att hantera enorma mängder vridmoment från motorn framhåller de Rooy körbarheten som en annan anledning till att välja Allison. "Det finns flera stora fördelar med en helautomatisk växellåda", säger han. "En är den kontinuerliga kraftöverföringen som gör att man slipper kraftdippar i växlingsögonblicken. En annan fördel är att retardern förbättrar bromsningen och sparar hjulbromsarna, och en tredje att man har båda händerna på ratten och kan fokusera på att styra och bromsa.” 

Allisons växellådor ur 4000-serien serien används över hela världen inom olika yrkesmässiga tillämpningar som jordbruk, bygg, distribution, energi, räddning, gruvor, kommunala tjänster, hamnar, avfallshantering, husbilar och traktorer.

 

Visa alla nyheter