Månadens veteran: Volvo 480 ES fyller 30 år

Månadens veteran: Volvo 480 ES fyller 30 år

14 mars 2016

Volvo 480 ES var den första bil som Volvo tillverkat med framhjulsdrift och tvärställd motor. Det har nu gått 30 år sedan denna kilformade bil hade sin officiella premiär vid motormässan i Genève.

När den årliga motormässan i Genève öppnade den 6 mars 1986 var Volvo 480 ES en av de bilar som väckte störst uppmärksamhet. Det var inte bara premiär för den första sportbilen från Volvo på mer än tio år. 480 ES var även varumärkets första serietillverkade bil med framhjulsdrift.

Modellbeteckningen kopplades till sportbilen 1800 ES, som man slutade tillverka 1973. Den låga, kilformade karossen med spetsigt nosparti och uppfällbara strålkastare gav en föraning om framtiden, medan det avhuggna bakpartiet med baklucka i glas var ännu ett sätt att hylla 1800 ES.

Flera skisser hade tagits fram av designers som Carozzeria Bertone och Volvo Cars chefdesigner Jan Wilsgaard, men det förslag som fick grönt ljus skapades av John De Vries och Volvos dotterbolag i Nederländerna. Dynamik och personlighet var de nyckelord som vägledde designen.

480-serien var designad för att vara en nischmodell och blev aldrig någon storsäljare för Volvo. Men bilen var mycket viktigare än vad många av besökarna vid motormässan i Genève 1986 förstod.

480 var nämligen den första bilen i ett omfattande projekt som på Volvo gick under namnet Galaxy. Namnet antydde att man siktade mot stjärnorna. För Volvo betydde det början på en ny era. Bakhjulsdrift ersattes med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, och man utvecklade en rad nya motorer.

Det fanns planer på en 480 ES cabriolet, och en prototyp av en 480 i cabrioletutförande avtäcktes vid motormässan i Genève 1990. Bilen togs emellertid aldrig i produktion. Det gjorde inte heller Targa-versionen, som även den utvecklades i studiesyfte.

Produktionen av bilen vid Volvos fabrik i Born, Nederländerna, upphörde i september 1995.

© Tidningen INSIKT 2016.

Visa alla nyheter