Scania ”Noblesse”

Scania ”Noblesse”

01 mars 2016

Det finns en klassisk vacker mahognybåt från slutet av 1910-talet som alltjämt bär sitt ursprungliga namn ”Vitesse”. Från början test- och representationsbåt för Scania-Vabis innan problemen i början 1920-talet tvingade fram en försäljning.

Idag ägs den av Rickard Bergström, som drog upp den ur förgängelsen i vattnet under en bro i Stockholm och gjorde ett fantastiskt renoveringsarbete.

Samme Rickard Bergström svarade för förvandlingen av en gammal och nergången post- och fältpostbuss från 1927 till ett någorlunda udda fordon, som Scania sedan mitten av 1980-talet nästan dagligen använder för VIP-gäster inom fabriksområdet i Södertälje. Släktskapet mellan ”Vitesse” och ”Noblesse” är uppenbart.

Samma underbara inredning i mahogny och plysch, samma exakthet och omsorg i alla detaljer. En sak är helt säker – det finns bara en sådan i hela världen.

Skön att sitta i, trevlig att titta på. Inuti är ingenting original. Men påbyggnaden är densamma som efter det att ASJ i Linköping omkarosserade den år 1935 då även axelavståndet förlängdes till 5,25 meter. Hur blev det nu så här? Bussen levererades 1927 till kungliga Postverket för att tjänstgöra i Jämtland.

Den är faktiskt i stort sett av samma typ som postdiligensen och byggdes 1935 om från 14 till 28 passagerare. 1939 blev den ”inkallad” till militärtjänst och gick som fältpostbuss.

Postdiligenserna öppnade definitivt Norrlands inland vintertid.  Det är en anmärkningsvärd insats, som fick en stor betydelse för glesbygdens utveckling. 1959 återköptes den och 1981–83 byggdes den om och fick den eleganta inredningen som idag tillåter en minnesvärd transport av 10 personer.

Källa: Scania Kavalkad, Scania arkiv.

 

Visa alla nyheter