Skog- och plogjobb med Allisons helautomat

Skog- och plogjobb med Allisons helautomat

29 mars 2019

Bröderna Österlund Schakt AB satsade på en Scania R490 8x4 med Allisons helautomatiska växellåda ur 4000 Series™ för de tuffaste markjobben, som att underhålla skogsbilvägar på sommaren och ploga snö på vägarna i Jämtland, Ångermanland och Medelpad på vintern.

Jordens skogsarealer ökar. Med mer än hälften av Sveriges yta täckt av skog, är det en av landets viktigaste naturresurser och exportprodukter. Skogsindustrin är också landets största köpare av transporttjänster. När man talar om skogstransporter tänker man kanske i första hand på timmertransporter eftersom det är dem man ser ute på vägarna. Men för att timmerbilarna skall kunna hämta ut virket ur skogen behövs skogsbilvägar, och det är där Bröderna Österlund kommer in i bilden.

Företaget har två lastbilar varav den nyaste är den Allisonutrustade Scanian. ”När vi behövde uppgradera våra lastbilar för en tid sedan var jag lite nyfiken på Allisons helautomatiska växellåda. Vi hade inte haft någon sådan tidigare så det här blev vår första,” säger Marcus Eliasson som nu kört lastbilen några säsonger och hunnit skaffa sig en uppfattning om hur den fungerar i den leriga och tuffa terrängen i skogen.

”Ofta kör vi tunga transporter med sand och grus både i lastbil och på släpvagn på mjuka underlag i skogen. Under den snöfria delen av året används lastbilen till 100 procent för grusning, reparation och underhåll av skogsbilvägar. Det är en miljö som ställer höga krav på både lastbil och växellåda”.

”Vad jag uppskattar mest med växellådan är det mjuka och kontinuerliga draget den ger till drivhjulen, helt utan kraftförluster i växlingsögonblicken. Den bidrar också starkt till startbarheten tack vare att växellådans momentomvandlare flerdubblar motorns vridmoment och ger ökad prestanda när det som bäst behövs,” säger Eliasson.

Under en genomsnittlig arbetsdag kan en manuell eller automatiserad manuell växellåda (AMT) växla 1500 gånger, och varje gång förlorar man fart och tid samtidigt som kopplingen slits.

”Våra växellådor utnyttjar den patenterade momentomvandlaren med Continous Power Technology™, som medför väldigt lite slitage, vilket i sin tur gör att de normalt bara behöver planerade olje- och filterbyten. Sådan service är enkel att utföra vilket gör att stilleståndstiderna blir korta,” framhåller Erik Kaplar, marknadsutvecklare på Allison Transmission.

Visa alla nyheter